Szkoła jest dla ucznia. Szkoła otwarta, twórcza zmuszająca do pracy, refleksji i współpracy
W ramach realizacji przedmiotu podstawa przedsiębiorczości rozpoczęliśmy realizację zadań wykorzystując metodę projektu.
Czym jest metoda projektów?
Projekt napędzany jest zmianą w postrzeganiu, myśleniu, przyjmowania postaw. Projekt ma dostarczyć nowej wiedzy, uczyć sposobu jej wykorzystania, rozwijać umiejętności, wpływać na emocjonalne relacje z rzeczywistością. Najważniejszymi cechami projektu są: jego interdyscyplinarny charakter i samodzielne podejmowanie decyzji przez uczniów. Projekt jest przedsięwzięciem unikatowym. Nie ma dwóch takich samych projektów, bo każdy pomysł jest inny. Można wystawiać go w klasie lub do poszczególnych grup. Grupie przewodzi wybrany przez nauczyciela lider, który musi dopilnować, żeby powierzone zadania były zrobione na czas i motywować do dalszych działań jednocześnie wykonać swoją część.
Co dała nam praca metodą projektów?
– zmierzenie się z pracą w grupie, wypróbowanie umiejętności pracy zespołowej, komunikacji, uznania czyjegoś zdania, opinii.
– lekcje odpowiedzialności za wykonane zadania,
– umiejętność ustalenia i przestrzegania reguł pracy, postępowania i zachowania w grupie.
Potrzeba nauczyciela w pracy metodą projektów ?
Nauczyciel koordynator, mający zadania:
– być organizatorem, strategiem i negocjatorem
– motywować uczniów
– inicjować działania
– przewidywać skutki działań
– reagować na zmiany i podejmować decyzje zmieniające działania.
Nauczyciel jest też konsultantem, dlatego musi wiedzieć wszystko o danym projekcie i być poukładany, systematyczny i bardzo elastyczny, żeby wszystko wyszło jak powinno.
Nasza praca
Nauczyciel podzielił klasę na 7 zespołów, wyznaczył liderów i przedstawił tematy do realizacji.
Tematy:
- Dokonaj analizy, perspektyw i szans rozwojowych swojego regionu.
- Przygotuj projekt w formie przewodnika jednym z centrów finansowych świata. Masz do wyboru: Londyn, Nowy Jork lub Tokio.
- Przygotujcie i przeprowadźcie w szkolę debatę na temat szans i zagrożeń wynikających z procesów globalizacji dla naszego kraju.
- Szansa Warszawy, Krakowa czy Wrocławia na stanie się środkowo europejskim centrum finansowym.
- Ścieszki Polskiej dyplomacji pomiędzy międzynarodowym organizacjami ekonomicznymi w procesie restrukturyzacji Polskiej gospodarki po 1989 r.
- Wcielcie się w jeden z popularnych ruchów antyglobalistycznych i zorganizujcie „marsz przeciw globalizacji po szkolnych korytarzach”.
- Korespondencji i konsultacji – relacjonujcie prac w projekcie.
27 kwietnia odbyła się giełda pomysłów. Bezdyskusyjnie najlepszym okazał się projekt Pauliny Dąbrowskiej i jej zespołu: Kacper Szkop, Patrycja Ludwin, Szymon Laskowski. Temat projektu: Dokonaj analizy, perspektyw i szans rozwojowych swojego regionu.
Grupa zadaniowa nie tylko zebrała wiadomości dotyczące Gminy Czerwieńsk. Dotarła, z dużą odwagą i determinacją do mieszkańców oraz władz lokalnych . Wywiadu udzielił p. Burmistrz Piotr Iwanus, pokazując „kawał dobrej pracy”, która została w ostatnim czasie zrobiona w mieście i gminie. Głosy mieszkańców, to nieco inna perspektywa. Mieszkańcy mówią o ważnych i czekających na realizację potrzebach, których nie zauważają Włodarze miasta i gminy.
Czy warto pracować metodami, w których uczeń staje się twórcą?
Odpowiedź nauczyciela; p. Marleny Działabij Drupki, naszego opiekuna i koordynatora przedsięwzięcia:
„ Nie jest łatwo. Uczniów czasem ciężko zachęcić do pracy. Bywają chwile zwątpienia. Zarówno w trakcie pracy nad projektem, jaki podczas pokazu finalnego. Zawsze warto próbować, zachęcać, rozmawiać. Kiedy oglądaliśmy prezentacje Pauliny i jej zespołu w sali panowała cisza, uczniowie byli pod dużym wrażeniem pracy tej właśnie grupy. To chwila, która warta jest zapamiętania. Myślę sobie, że w każdym z zaprezentowanych projektów był moment refleksji, takiej pozytywnej, odkrywającej możliwości naszych uczniów. Dlatego już dziś wiem, że za rok spróbujemy z nowymi pomysłami, bogatsi o doświadczenia.”
Odpowiedzi uczniów:
„ Nauczyciel pozostawił dowolność w dobieraniu się w zespoły, trochę brakło komunikacji w dogadaniu się, kto jest, w jakim zespole. Warto popracować nad komunikacją i organizacją. Uczniowie są z różnych miejsc, trudno się czasem zorganizować. Może lepiej byłoby, gdyby nauczyciel z góry ustalił grupy, albo wspólnie dopracował z nami wybory. Jednak warto próbować, było ciekawie.”
Przebieg realizacji skomentowała dla Was Iwona Szcześniak